معرفی برند های الکتروثامن

معرفی برند هایی که با الکتروثامن همکاری میکنند و فروشگاه الکتروثامن محصولات آن ها را به با برترین کیفیت و بهترین قیمت عرضه میکند.

معرفی برند های الکتروثامن

معرفی برند هایی که با الکتروثامن همکاری میکنند و فروشگاه الکتروثامن محصولات آن ها را به با برترین کیفیت و بهترین قیمت عرضه میکند.

دیود چیست و انواع آن

دیود چیست؟

دیود را می توان به دریچه دهلیز قلب تشبیه کرد. دریچه دهلیز قلب خون را از یک جهت هدایت کرده و از سوی دیگر مانع عبور خون می شود.

Diode هم جریان الکتریکی را از یک سو عبور می دهد. و از سوی دیگر مانع عبور جریان می شود.

دیود (به انگلیسی: Diode)، (نام های دیگر: یکسوساز) قطعه ‌ای الکترونیکی است که دو سر دارد. دیود، جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور می دهد (در این حالت، مقاومت دیود ناچیز است) و در جهت دیگر، در مقابل گذر جریان مقاومت بسیار بالایی (در حالت ایده آل، بینهایت) از خود نشان می دهد.

این خاصیت دیود، باعث شده بود تا در سال ‌های اولیهٔ ساخت این قطعهٔ الکترونیکی، به آن «دریچه» نیز اطلاق شود. رایج ترین گونهٔ دیود از بلور نیمه هادی ساخته می ‌شود. دیود را از اتصال دو نیم رسانا از نوع P و N می‌سازند. به پایه‌ای که به نیمه هادی N متصل است «کاتد» و به پایه‌ای که به نیمه هادی نوع P متصل است «آند» گفته می ‌شود. دیود، اولین قطعه تولید شده با نیمه هادی ها است.

انواع دیود

همانطور که گفتیم، دیودها بخاطر کاربرد گسترده‌شان، انواع متفاوتی دارند. در ادامه برخی از پرکاربردترین انواع دیود را به شما معرفی می‌کنیم.

دیود سیگنال کوچک | Small Signal Diode

این دیودها به علت کار کردن در ولتاژهای پایین، عرض ناحیه پیوند کوچک‌تری دارند و در مدارات با جریان کم و فرکانس بالا کاربرد دارند؛ مانند تلویزیون و رادیو.

دیود سیگنال بزرگ | Large Signal Diode

این دیودها عرض ناحیه پیوند بزرگ‌تری دارند و جریان خازنی را نیز افزایش می‌دهند. اما به دلیل این که این دیودها نقطه‌ی کار مدار را بر هم می‌زنند، مناسب مدارهایی با فرکانس بالا نیستند. این نوع دیود، می‌تواند جریان و ولتاژ بالا را کنترل کند؛ در نتیجه می‌تواند پیک‌های ولتاژ بالا را تحمل کند.

دیود یکسوکننده | Rectifier Diode

این نوع دیود دارای ناحیه پیوند با عرض زیاد است و ظرفیت خازنی آن نیز بالاست. به همین علت، سرعت سوئیچینگ آن پایین است. این دیودها، متداول‌ترین انواع دیود هستند و توانایی کنترل جریان‌های بالا را نیز دارند. دیود یکسوکننده در مدارهای تبدیل جریان متناوب (َAC) به جریان مستقیم (DC) نیز به کار می‌رود.

دیود سیلیسیم بهتر است یا ژرمانیم؟

بصورت یک قانون کلی هنگامی که ولتاژ شکست مستقیم دیود خیلی مهم نباشد، از دیودهای سیلیکون استفاده می شود. دلیل آن مقاومت بهتر آنها در مقابل حرارت محیط یا حرارت هنگام لحیم کاری و نیز مقاومت الکتریکی کمتر در ولتاژ مستقیم است. همچنین دیود های سیلیکونی سیگنال معمولا در ولتاژ معکوس جریان نشتی بسیار کمتری نسبت به نوع ژرمانیم دارند.

از کاربرد دیگری که برای دیودهای سیگنال وجود دارد می توان به استفاده از آنها برای حفاظت مدار هنگامی که رله در یک مدار الکترونیکی قرار دارد نام برد. هنگامی که رله خاموش می شود تغییر جریان در سیم پیچ آن می تواند در دوسر آن ولتاژ بسیار زیادی القا کند که قرار دادن یک دیود در جهت مناسب می تواند این ولتاژ را خنثی کند.

برای مطالعه بیشتر در خصوص دیود وارد لینک دیود چیست؟ در الکتروثامن شوید. الکتروثامن نمایندگی تجهیزات برق صنعتی است که تمامی محصولات خود را با بهترین قیمت ممکن در بازار به فروش میرساند. اگر قصد خرید انواع دیود را در سر دارید پیشنهاد اول ما سایت الکتروثامن است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد