معرفی برند های الکتروثامن

معرفی برند هایی که با الکتروثامن همکاری میکنند و فروشگاه الکتروثامن محصولات آن ها را به با برترین کیفیت و بهترین قیمت عرضه میکند.

معرفی برند های الکتروثامن

معرفی برند هایی که با الکتروثامن همکاری میکنند و فروشگاه الکتروثامن محصولات آن ها را به با برترین کیفیت و بهترین قیمت عرضه میکند.

برق صنعتی چیست؟

در مطلب آموزشی امروز قصد داریم تا مفهوم برق صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم و بیشتر آن آشنا شویم.در مطلب امروز ما با تعریف برق صنعتی,موارد کاربرد برق صنعتی,تابلو برق صنعتی,کامپیوتر برق صنعتی و نیز وظایف برق کار صنعتی آشنا میشویم.

با ما همراه باشید.


تعریف مفهوم برق صنعتی

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم تعریف و مفهوم برق صنعتی می باشد تا ببینیم که این عبارت شامل چه مواردی میشود.



به ساده ترین شکل ممکن در تعریف عبارت برق صنعتی میتوان گفت که استفاده ار جریان برق در صنعت را,برق صنعتی میگویند.

اما این تعریف بسیار دقیق و درست و کامل هم نمی باشد.زیرا از برق صنعتی و اتوماسیون صنعتی در موارد دیگری همچون,ادارات و دفاتر نیز استفاده میشود.


به همین دلیل برای تعریف دقیق تر برق صنعتی باید گفت;.....



تا اینجای کار به تعریف دقیق و مناسب برای برق صنعتی دست پیدا کرده ایم,اما این تعریف باز هم حوزه های دقیقی برای کار کردن با برق صنعتی مشخص نمیکند.

به طور کلی برق صنعتی شامل موارد گوناگون و متعددی میشود که از آنها میتوان به;کار با تابلو برق صنعتی,حفاظت شخصی، ماشین الکتریکی...



کاربرد برق صنعتی

در این قسمت انواع استفاده از برق صنعتی را در راه اندازی وسایل و دستگاه های مختلف معرفی کرده و مورد بررسی قرار میدهیم.


همانگونه که در بالا ذکر کردیم استفاده از برق صنعتی امروزه بسیار گسترش یافته و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است از همین رو,از این برق در کاربرد های گوناگون و متعددی استفاده میشود.


به طور کلی از برق صنعتی در روشن و خاموش کردن دستگاه های مختلفی مانند;کمپرسور,اینورتر,آسانسور,پمپ آب,رله,نوار نقاله و …. استفاده می شود که در ادامه دقیق این موارد را بررسی میکنیم.


استفاده از برق صنعتی در تمامی موارد زیر دیده میشود;

  • کنترل یک موتور تک فاز با کلید گردان

  • کنترل پمپ آب سه فاز و یا پمپ آب کشاورزی با کلید ستاره مثلث

  • کنترل کردن کمپرسور با استفاده از کنتاکتور

  • تقسیم برق سه فاز در بخش های مختلف یک محیط مانند;کارگاه یا کارخانه و….

  • کنترل یک موتور با استفاده از یک رله هوشمند

  • راه اندازی و کنترل کردن......



تابلو برق صنعتی

در قسمت بعدی به سراغ یکی از پرکاربردترین بخش ها در زمینه برق صنعتی,یعنی تابلو برق میرویم تا آن را معرفی کرده با آشنا شویم.


در ساده ترین زبان میتوان گفت که تابلو برق محفظه بسته ای است که دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی برق صنعتی را در خود جای داده است و برای موارد گوناگونی مانند;اصلاح ضریب توان,توزیع برق در بین دستگاه ها و تجهیزات و نیز کنترل کردن خودکار و یا دستی یک فرآیند.


به طور کلی تابلو های برق صنعتی نیز بر اساس روش ها گوناگون یه 4 دسته تقسیم می شوند که این 4 دسته عبارتند از;

  • دسته بندی بر اساس عملکرد در برق صنعتی

  • دسته بندی بر اساس استایی

  • دسته بندی بر اساس.....



هر تابلو برق صنعتی از چند بخش تقسیم شده که شامل;قسمت اصلی تابلو,قسمت بانک خازن,قسمت توزیع و نیز قسمت کنترل فرمان میشود.

در قسمت اصلی تابلو برق صنعتی معمولا از یک کلید MCCB استفاده می شود.استفاده از این کلید در تابلو هایی که برای کنترل موتور های سه فاز استفاده میشود اجباری میباشد.از این کلید سه کابل برای انتقال....



در تابلو برق صنعتی فشار ضعیف از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که با برق کار با آن آشنایی داشته باشد.از این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد;

  • کنتاکتور

  • کنتاکتور الکتریکی

  • کنتاکتور خازنی

  • خازن اصلاح

  • رگولاتور خازنی

  • ترانس CT

  • کلید ولتمتر

  • کلید اتوماتیک MCCB

  • کلید اتوماتیک......



نکته ای بسیار مهم که پیش از کار با تابلو برق صنعتی باید به آن توجه کرد این است که......



کامپیوتر برق صنعتی(PLC)

در این قسمت قصد داریم تا با کامپیوتر برق صنعتی یا همان اصطلاح PLC آشنا شویم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.


عبارت PLC مخفف Programmable Logic Controller میباشد که در اصطلاح به معنای کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی است.افزون بر PLC در دنیای برق صنعتی یک نوع کامپیوتر هم وجود دارد که برای کنترل روند های تولیدی مانند;.....



از موارد کاربرد و اهمیت استفاده از PLC در دنیای برق صنعتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد;

  • امکان اتصال به شبکه

  • سرعت پاسخگویی بالا

  • دقت عمل بالا

  • سرعت عمل بالا

  • ایمنی و دقت و انعطاف پذیری بالا

  • شبکه کردن چند PLC و کنترل.....



وظایف برق کار صنعتی

در این قسمت هم قصد داریم تا به معرفی شخصی به نام برق کار صنعتی بپردازیم و حوزه وظایف وی را در برق صنعتی معرفی کنیم.


برق کار صنعتی به شخصی ماهر و با تجربه گفته میشود که پس از آموزش در دوره های برق صنعتی چه به صورت دانشگاهی و چه به صورت آزاد با اکثر موضوعات و اصطلاحات حوزه برق صنعتی آشنایی دارد.

برق کار صنعتی باید با تجهیزات برق صنعتی مانند;انواع مدار های پایه,مدارهای روشنایی.....


در حوزه وظایف برق کار صنعتی می توان از موارد تخصص در سیم کشی دستگاه ها و تجهیزات و نیز سیم کشی الکتریکی ساختمان ها یاد کرد.برق کار صنعتی بیشتر با مکان ها و محیط هایی که برق صنعتی در آن استفاده می شود مانند;کارخانه ها و کارگاه ها سروکار دارد در حالی که برقکار عمومی...



برای مطالعه ادامه مقاله روی عبارت "ادامه مطلب" کلیک کنید.


انواع استاندارد برق

در مطلب امروز بر اساس درخواست های کاربران قصد داریم تا انواع استاندارد برق را در سطح جهانی و مطرح را در دنیای الکتریک بررسی و معرفی کنیم.

با ما همراه باشید.


استاندارد برق چیست؟

در بخش ابتدایی قصد داریم تا پیش از هر چیزی بررسی کنیم که استاندارد برق چیست و به چه منظوری شکل گرفته و استفاده میشود.


در دنیای الکتریک و برق در جهان امروز برای ترسیم ایده ها برای وسایل برقی از انواع نقشه ها و ترسیم تصاویر استفاده میشود.علاوه بر این از انواع استاندارد برق نیز در این تصاویر و نقشه کشی ها استفاده میکنند که خود این موضوع تنوع بسیار بالایی را شامل میشود.


از انواع این استاندارد برق میتوان به مواردی مانند;ANSI (آمریکا)، BSI (انگلیس).....



انواع استاندارد برق 

در بخش بعدی قصد داریم تا به بررسی و معرفی دقیق تر انواع استاندارد برق که در انواع کشور های جهان مورد استفاده قرار میگیرد بپردازیم.


همانگونه که در بالاتر اشاره کردیم از انواع استاندارد برق در جهان میتوان به موارد زیر اشاره کرد;


  1. استاندارد برق IEC

  2. استاندارد DIN

  3. استاندارد ANSI

  4. استاندارد برق BSI....



استاندارد برق سازمان بین المللی برق(IEC)


سازمان استاندارد برق IEC اولین بار در سال 1906 بر پایه صحبت های گروه مهندسان کشور های آمریکا و انگلیس در شهر لندن تاسیس شد و سپس به شهر ژنو انتقال یافت.این استاندارد برق برای یکسان سازی علامت ها و زبان های کاربردی در زمینه های الکترونیک و الکتریسیته و فناوری مورد استفاده قرار میگیرد.


استاندارد برق IEC در دامنهٔ وسیعی از فن‌آوری‌ها ازجمله تولید، انتقال و توزیع نیرو برای مصارف اداری و خانگی، نیمه‌رساناها، فیبرهای نوری، باطری‌ها، انرژی خورشیدی، فناوری نانو، انرژی دریایی و بسیاری دیگر فعالیت میکند و مورد استفاده قرار میگیرد.

سازمان استاندارد برق IEC همچنین ارتباطات بسیار نزدیکی با دیگر سازمان های بین المللی مانند;سازمان بین المللی......


استاندارد برق بین المللی آلمان DIN

این استاندارد مطرح و جهانی که امروزه در دنیا بسیار مورد استفاده قرار میگیرد اولین بار در سال 1917 در کشور آلمان تاسیس و پایه گذاری شد.این سازمان استاندارد با هدف استاندارد سازی تاسیس شد و عضو سازمان بین المللی استاندارد کشور آلمان هم میباشد.


استاندارد برق DIN امروزه با بیش از.......


استاندارد برق موسسه استاندارد آمریکا ANSI

این سازمان استاندارد برق غیر دولتی آمریکایی اولین بار در سال 1918 تاسیس و پایه گذاری شد و طی سال ها بسیار نام آن تغییر پیدا کرد تا امروزه با همین نام فعلی فعالیت میکند.


این سازمان استاندارد برق خود مسئولیت استاندارد سازی را انجام نمیدهد ولی بر فرایند استاندارد سازی محصولات,سازمان ها,خدمات و …. نظارت میکند.همچنین این سازمان استاندارد......


سازمان استاندارد برق ANSI در 5 حوزه زیر فعالیت میکند;

  1. بخش استانداردهای سوخت زیستی ANSI یا (ANSI-BSP)

  2. بخش استانداردهای فناوری اطلاعات در بخش سلامت

  3. بخش استانداردهای امنیت.....



استاندارد برق بریتانیا BSI

سازمان استاندارد بریتانیا که با نام اختصاری BSI شناخته میشود و اولین بار در سال 1901 شروع به فعالیت کرد و پایه گذاری شد هم مسئول استاندارد گذاری در زمینه.......



استاندارد برق سازمان استاندارد گذاری بین المللی ایتالیا UNI

سازمان استاندارد گذاری بین المللی ایتالیا که اولین بار در سال 1921 شکل گرفت و پایه گذاری شد.بخش استاندارد برق این سازمان هم به صورت بین المللی فعالیت دارد و یکی از برترین استاندارد های جهانی است.


این سازمان هم به صورت گسترده......


استاندارد برق روسیه GOST

سازمان استاندارد روسیه یکی از مطرح ترین استاندارد های جهانی است که دارای استاندارد برق هم بوده و به صورت گسترده مورد استفاده تولید کنندگان و طراحان وسایل برقی و الکترونیکی قرار می گیرد.


استاندارد ها ملی جماهیر شوروی اولین بار.....



استاندارد برق سازمان استاندارد صنعتی ژاپن JISC

سازمان استاندارد ملی ژاپن اولین بار در سال 1949 فعالیت کرد و تاسیس و پایه گذاری شد و امروزه بخش استاندارد برق آن یکی از مطرح ترین و پر استفاده ترین استاندارد های برق در جهان میباشد.


این سازمان استاندارد همچنین......



استاندارد ملی ایران

همانند اکثر کشور های صنعتی در جهان کشور ایران هم دارای سازمان استاندارد ملی میباشد که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.


سازمان بین المللی استاندارد ایران که با نام اختصاری ISIRI شناخته می شود اولین بار در سال 1304 فعالیت خود را آغاز کرد اما در ادامه و با گذشت زمان در طی سال ها به سازمان ملی استاندارد ایران تبدیل شد و در سال 1332 به صورت یک آزمایشگاه تاسیس شد در آخر در 7 سال بعد اجازه تاسیس سازمان ملی استاندارد را در سال 1339 کسب کرد.


موسسه ملی استاندارد ایران هم دارای بخش استاندارد برق بوده که یکی از مهمترین استانداردها در محصولات برقی الکترونیکی به خصوص....


برای مطالعه ادامه مقاله روی عبارت "ادامه مطلب" کلیک کنید.

دیود چیست؟ انواع دیود کدامند؟

در مطلب آموزشی امروز قصد داریم تا بررسی کنیم که دیود چیست و انواع مدل دیود را نام برده و مورد بررسی قرار دهیم تا با کارکرد هرکدام آشنا شویم.

با ما همراه باشید.


دیود چیست؟
در بخش ابتدایی به این سوال پاسخ میدهیم که دیود چیست تا به طور کامل و ویژه و قبل از هر چیز دیگر با کارکرد خود دیود به طور کلی آشنا شویم.


دیود یکی از قطعات بسیار کوچک اما کاربردی در دنیای الکترونیکی است که جریان را در یک جهت از خود عبور میدهد و از طرف دیگر.....


دیود دارای دو پایه n. و p. میباشد که از جنس سیلیسیم یا ژرمانیم ساخته شده است و این دو پایه برای عبور جریان مورد استفاده قرار میگیرد.کریستال نیمه هادی به کار رفته در پایه p. دارای بار الکتریکی مثبت و کریستال نیمه هادی n.....


نصب و راه اندازی دیود

در این قسمت قصد داریم تا برخی اصطلاحات تخصصی که در زمینه استفاده از دیود و کار کردن با آنها مورد استفاده قرار میگیرد را بررسی کنیم.


بایاس دیود

بایاس دیود عبارت است از وصل کردن ولتاژ به دو سر دیود که ممکن است باعث بروز دو حالت در دیود شود.


دیود بدون بایاس یا بدون تغذیه

در این حالت ولتاژ دو سر دیود صفر بوده و جریان خالص هر طرف دیود هم صفر است.


دیود با بایاس مستقیم

در این حالت,ولتاژ در دو سر دیود بیشتر از صفر بوده و باعث میشود تا......



انواع دیود

در ادامه به بخش اصلی مقاله یعنی انواع دیود میرویم و هر یک را معرفی کرده و کاربرد های آنها را نیز بیان میکنیم.


دیود ها به منظور استفاده ها و کارکرد های گوناگون و مختلف انواع بسیار متععد و مختلفی دارند که در ادامه هر یک از آنها را بررسی میکنیم.

اما به طور کلی در یک فهرست بندی کلی میتوان دیود ها را به این صورت دسته بندی کرد;


  1. دیود سیگنال کوچک

  2. دیود سیگنال بزرگ

  3. دیود نور دهنده LED

  4. فتو دیود

  5. دیود زنر

  6. دیود شاتکی

  7. دیود.....



دیود سیگنال کوچک

این دیود یک قطعه کوچک با ویژگی های نامتعادل میباشد که برای استفاده در موارد فرکانس بالا و جریان کم به کار برده میشود.

برای استفاده از این مدل دیود و عدم آلودگی آن را با یک شیشه محافظ میپوشانند و به همین دلیل به آنها دیود های شیشه ای هم گفته میشود و این مدل غالبا با نام تجاری 1N4148 شناخته میشود.این مدل دیود در مقایسه با دیگر دیود ها.....



دیود سیگنال بزرگ

در این مدل دیود به دلیل لایه پیوند بزرگ بین دو سر pn در دیود تبدیل ولتاژ از AC به DC بسیار محدود است و این نیز ظرفیت رو به جلو و ولتاژ معکوس کردن را افزایش میدهد.موارد استفاده از این مدل دیود.....



دیود نور دهنده LED 

این مدل دیود از بلور نیمه هادی گالیم-آرسنیک تشکیل شده است و با عبور جریان به میزان کافی از آن شروع به تابش نور میکند.در سر این مدل دیود هم لامپ LED قرار دارد که برای تابش بهتر نور مورد استفاده قرار میگیرد و استفاده از این مدل لامپ در دیود مزایای مختلفی مانند;قطع و وصل سریع نور.....



فتو دیود

این مدل دیود هم مانند دیگر مدل ها از دو سر pn سر میشود اما برعکس دیگر مدل های دیود سر آن با یک پلاستیک یا شیشه شفاف پوشانده میشود و نیز سر اکثر آنها یک لنز قرار دارد تا نور تابیده شده را به محل پیوند برساند.


دیود زنر

این کدل دیود برخلاف دیود های معمولی نه تنها برای عبور جریان در جهت مستقیم استفاده میشود بلکه با بالا رفتن ولتاژ تا حدی مشخص شده,جریان را در جهت عکس خود هم عبور میدهد که در نتیجه همین امر,این دیود از صدمه دیدن مدار ها جلوگیری میکند و از این مدل دیود بیشتر....



دیود شاتکی

این نوع دیود برای اتصال و تماس از ماده نیمه هادی و فلز استفاده میکند و همین امر باعث میشود تا افت ولتاژ مستقیم کاهش پیدا کند.با توجه به اتصال فلزی....


برای مطالعه ادامه مقاله بر روی عبارت "ادامه مطلب" کلیک کنید.



هیت سینک چیست؟

در مقاله آموزشی امروز قصد داریم تا یکی دیگر از قطعات مهمی که در بسیاری از مدار ها و دستگاه های برقی و الکتریکی استفاده میشود را بررسی کنیم و انواع آن را و نیز موارد کاربرد این قطعه را معرفی کنیم.


با ما در مقاله بررسی هیت سینک همراه باشید.


هیت سینک چیست؟
در ابتدا بهتر است تا به این موضوع بپردازیم که هیت سینک چیست و برای چه استفاده ای به کار برده میشود.


گرمای تولید شده در مدار ها و دستگاه های الکتریکی همیشه یکی از بزرگترین تهدید ها برای آسیب رسیدن به دستگاه و قطعات داخلی آن بوده است به  همین منظور باید از قطعه ای استفاده کرد تا با ساختار ویژه و منحصر به فرد خود توانایی از بین بردن این گرمای اضافه را داشته باشد.


به همین منظور از قطعه ای به نام هیت سیتک یا همان Heat Sink استفاده میشود......




طراحی ظاهری هیت سینک

در بخش بعدی قصد داریم تا ویژگی ساختاری و ظاهری هیت سینک ها را بررسی کنیم و جنس این قطعه را مورد تحقیق قرار دهیم.



از لحاظ ساختاری و ویژگی های ظاهری باید گفت که Heat Sink در ابعاد و وزن های مختلفی طراحی و تولید میشود تا برای استفاده در انواع موارد و کاربری ها مناسب و کاربردی باشد.

در روی هیت سینک تعداد زیادی پره قرار دارد که به دلیل تماس بیشتر سطح این قطعه با هوا میباشد و از این طریق گرمای و انرژی حرارتی مبادله و تنظیم میشود.

گاهی حتی دیده میشود که بر روی این پره تعدادی عاج هم طراحی می شود تا سطح تماس Heat Sink را با محیط اطرافش بیستر کند و توان مبادله انرژی این قطعه را افزایش دهد......





موارد کاربرد هیت سینک

در بخش بعدی قصد داریم تا موارد استفاده از انواع هیت سینک را در جهت کاهش دما و دفع انرژی حرارتی مورد بررسی و معرفی قرار دهیم.


همانگونه که بیان کردیم از انواع هیت سینک,با جنس های مختلف و طراحی های متنوع و با تعداد و قطر پره های گوناگون در دستگاه های الکترونیکی و برقی و مدار ها,با طیف مختلفی استفاده میشود.


از طیف گسترده مواردی که از Heat Sink در آنها استفاده میشود میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد;


  1. پردازنده ها

  2. منبع تغذیه

  3. لیزر های توان بالا

  4. اینورتر ها

  5. دستگاه های صوتی و تصویری.....



انواع هیت سینک 

در بخش بعدی قصد داریم تا انواع هیت سینک را بر اساس شکل ظاهری مورد بررسی قرار دهیم.


در ابتدا و در یک دسته بندی کلی Heat Sink بر اساس کاربردی که دارند به دو دسته; فعال یا غیر فعال تقسیم میشود.


هیت سینک فعال (Active Heat Sink)


این نوع از هیت سینک به دلیل داشتن اجزای متحرک به هیت سینک فعال معروف میباشد.این نوع اغلب از فن,دمنده و یا چیزی شبیه آن استفاده میکند که همین امر باعث میشود......




هیت سینک غیرفعال (Passive Heat Sink)

این نوع از هیت سینک دارای اجزای متحرک و فعال نمی باشد و همین امر باعث میشود تا بیشتر قابل اعتماد باشد و قیمت مناسب تری داشته باشد اما از طرف دیگر این هیت سینک به دلیل اینکه فرآیند تبادل گرما از طریق شیار ها و با استفاده از جریان همرفتی ماده سیال انجام میشود.....



از نظر شکل ظاهری هم هیت سینک ها به دسته های متعددی از جمله;هیت سینک خورشیدی،هیت سینک پروانه‌ای، تیغه‌دار، گوزنی، سوله ای، شانه ای، ناودانی،هیت سینک خطی و … تقسیم میشود که ما در اینجا مدل های خورشیدی,وال واشر,پروانه ای یا شاخ گوزنی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد را بررسی میکنیم.


هیت سینک خورشیدی

هیت سینک خورشیدی یا همان هیت سینک گرد یا ستاره ای نوعی از هیت سینک است که دور تا دور آن را شیار های پوشانده اند و در اندازه ها و ابعاد مختلفی هم تولید میشود که همین امر باعث میشود تا طیف کاربری آن بسیار گسترده باشد.

از موارد استفاده از این مدل میتوان به......



هیت سینک وال واشر

وال واشر دستگاهی هست که از قرار گرفتن چند LED تشکیل شده است و میتوان از آن به جای پروژکتور ها استفاده کرد.هنگامی که لامپ های LED این دستگاه شروع به نوردهی میکند......



هیت سینک پروانه ای یا شاخ گوزنی

این مدل از هیت سینک هم در دو طرف دارای شیار های گوناگون میباشد که به همین دلیل به مدل پروانه ای یا شاخ گوزنی معروف است.از این هست سینک هم در موارد مختلفی مانند.....



هیت سینک در اینورتر

در این بخش هم قصد داریم تا استفاده از هیت سینک را در انواع اینورتر مورد بررسی قرار دهیم.


همانگونه که هم در ابتدای این مطلب و هم در مقاله   بیان کردیم استفاده از Heat Sink در انواع اینورتر ها هم بسیار مهم و حیاتی میباشد.اینورتر ها به دلیل کاربردی که در جهت کنترل جریان ورودی به دستگاه ها و الکتروموتور ها دارند و نیز به دلیل استفاده از ماژول و......


جمع بندی

به عنوان کلام پایانی باز هم بهتر است تا به این نکته اشاره کنیم که گرمای بیش از اندازه در دستگاه و مدار الکتریکی به راحتی میتواند توان و بازدهی کاری دستگاه و قطعات مختلف آن را کاهش دهد به همین دلیل استفاده از یک هیت سینک بسیار مناسب باعث میشود تا.....



برای مطالعه ادامه مقاله روی عبارت "ادامه مطلب" کلیک کنید.